“Whisky” Üzerine Kısa Bir Not

Bir-iki hafta önceydi. Bir arkadaşımın Facebook’taki duvarına, kim olduğunu hatırlamadığım biri bir yorum yazmıştı. Diyordu ki “Türk usulü viskine buz katma, tadını bozar.” Şimdi tam olarak konu neydi onu da hatırlamıyorum. Buraya ufak bir not düşmek istedim viskiyle ilgili. Doğrudur, viskiye buz koymak tadını bozar. O yüzden ille de soğuk içilmesi gerekiyorsa çok büyük bir buz kalıbı konur ki çok yavaş erisin. Bu buz koyma işi de Türk usulü değil, her yerde yapılan bir şey. Viskiye su katmak da Türk usulu değil. Nedir peki bu işin aslı? Çalıştığım labaratuarlardan birinde iki tane viski aşığı var: Melissa ve Todd. Biz doğum günlerini, basılan makalelerimizi, daha başka iyi haberleri viski içerek kutluyoruz. Ben eskiden viski içemezdim. Şimdi de çok içebildiğim söylenemez; ama iyi viskiyi kötü viskiden ayırabiliyorum. Bir de viski hakkında çok fazla bilgim oldu Melissa ve Todd’la arkadaş olduğumdan beri. Ne diyordum? Hah, viskinin içine neden su katılıyor onu anlatacaktım. Bildiğiniz gibi, viski de şarap gibi varillerde bekletilir şişelenmeden önce. Viskinin “Scotch” olabilmesi için meşeden yapılmış fıçılarda en az üç yıl bekletilmesi gerekiyor. Genelde, İskoçya’daki damıtım evlerinde, beş yıldan otuz yıla kadar bekletiliyor viski varillerde.  İşte bu bekletilen her yıl, viskinin içindeki suyun ve alkolün yaklaşık yüzde ikisi buharlaşıyor. Bu buharlaşan miktara “angels’ share” yani meleklerin payı deniyor. Bu arada hemen ekleyeyim, şaraptan farklı olarak viski, sadece varillerde eskiyor. Diyelim ki elimizde on iki yıl bekletilmiş bir viski var. Bu on iki yıl içerisinde ortadan kaybolan su ve alkol, geride tadı kuvvetli bir içki bırakıyor. Bu tadı biraz seyreltmek, tat duyunuzun sert içki tarafından uyuşmasını engellemek, viskinin aromasını ortaya çıkarmak için içine, bardaktaki içki miktarının beşte biri kadar saf su eklenmesi önerilir; ama gerekli değildir. Sizinle paylaşayım dedim…

Geçen hafta çok yoğun geçti. Her akşam bir planımız vardı; evde değildik. Bir de ben haftada iki yerine üç kere egzersize gitmeye başladım. Crossfit diye bir yere gidiyorum. Belki duyan olmuştur. Bir saat boyunca canımıza okuyorlar burada. Eve geldiğimde çok yorgun oluyorum haliyle ve hiç bir şey yapamıyorum. Biraz da bu yüzden yazamadım; ama telafi edeceğim geçen haftayı.

Uzun zamandır canım yoğurtlu kek istiyordu. Nihayet bugün kollarımı sıvayıp mutfağa girebildim. Bunca zaman beklediğime değdi. Çok yumuşak ve lezzetli bir kek çıktı ortaya.

Yoğurtlu Kek

(Deb Perelman’ın tarifi)

İçindekiler:

– 1 ½ su bardağı ve bir yemek kaşığı un

–  İki çay kaşığı kabartma tozu

– Yarım çay kaşığı sofra tuzu

– Bir su bardağı tam yağlı yoğurt

– Bir su bardağı ve bir yemek kaşığı şeker

–  Üç büyük yumurta

– İki çay kaşığı limon kabuğu rendesi (yaklaşık iki limondan çıkıyor)

– Bir paket vanilya (ben bir çay kaşığı vanilya özü kullandım)

– Yarım su bardağı sıvı yağ

– 1 ½ su bardağı yaban mersini veya ahududu veya böğürtlen (bu meyvelerin mevsiminde olmadığımızdan dondurulmuş almanız gerekiyor)

– Yarım su bardağı kabaca ezilmiş ceviz (benimkine ceviz koymayı unuttum; aman siz unutmayın!)

– 1/3 su bardağı taze sıkılmış limon suyu

Yabanmersini

Yapılışı:

Fırınınızı 180 C°’ye  (350 F°)  ısıtın.

Kek kalıbını iyice yağlayın ve unlayın. Kekin kalıba yapışmaması önemli; çünkü bu kek oldukça yumuşak oluyor. Kalıptan parçalanmadan çıkması imkansız eğer dibi yapışırsa. Ben tepsimin dibine parşömen kağıdı koyup onu da yağladım.

Büyük bir kasede unun 1 ½ su bardağı kadarını, kabartma tozunu, cevizi, tuzu ve vanilyayı iyice karıştırın.

Bir başka kapta yoğurdu, şekerin bir subardağı kadarını, yumurtaları, limon kabuğu rendesini ve yağı iyice çırpın. Unun geri kalanını (bir yemek kaşığı) yaban mersinlerinin üzerine döküp üzerlerini unla kaplayın.

Sıvı malzemeleri (limon suyu hariç), kuru malzemelerin üzerine döküp karıştırın.

Yaban mersinlerini de bu karışıma ekleyip hafifçe karıştırın.

Bu karışımı yağlayıp unladığınız kek kalıbına döküp fırına verin ve yaklaşık 50 dakika pişirin.

Kekin içine soktuğunuz bıçak ya da kürdan eğer kuru çıkıyorsa kek olmuş demektir.

Kek pişerken, bir cezvede, içine şekerin geri kalanını (bir yemek kaşığı) kattığınız limon suyunu ısıtıp şekeri içinde eritin. Şekerli limon suyunu bir kenara koyun.

Keki fırından çıkardıktan sonra, kalıpla birlikte tel ızgara üzerinde on dakika soğutun. Daha sonra keki kalıptan çıkarıp tel ızgaranın üzerine koyun. Şekerli limon suyunu kekin üzerine gezdirin. Bundan önce, kürdanla keke delikler açarsanız kek limon suyunu daha iyi çeker. Telin altına bir tepsi koymanızı tavsiye ederim; çünkü limon suyunun bir kısmı kekin üzerinden akacak. Keki biraz daha soğutup sonra servis edebilirsiniz.

3 Comments (+add yours?)

  1. Nese
    Dec 11, 2011 @ 12:42:04

    haha, giriş cümlesini görünce dumur oldum:) duvar benim duvarımdı, yorum da Tomris’e aitti ve konu benim o dönemde 3. zafer haftasını tamamlayan kuru öksürük-boğaz ağrısı ikilisiydi.. ilaç olarak önerilmişti viski, lakin ben cesaretimi toplayana kadar -ben de içemiyorum çünkü- öksürük geçti:))) o vakit ben de diyecektim, “viskinin içine normal olarak bir miktar su karıştırılır, ayrıca ‘on the rocks’ tabir edilen buzlu içim çok yaygın bir yaklaşımdır” diye ama halim yoktu:)

    keke gelince: inanılmaz güzel ve çok kolay görünüyor, benim bile cesaretimi toplayıp yapasım geldi:) yemek tarifi okumaya benim kadar meraklı, yapmayaysa benim kadar çekinik başka biri de yoktur herhalde:)

    Reply

    • seyiell
      Dec 11, 2011 @ 12:46:34

      🙂 Sen soyleyince hatirladim simdi. Evet viski gercekten bogaza iyi geliyor. Ben de cuma aksami sifa niyetine biraz ictim. Bir de bu tarif gercekten kolay ve de cok lezzetli. Soyle enerjinin yuksek oldugu bir zaman denersin belki 🙂

      Reply

  2. sibel
    Dec 12, 2011 @ 06:02:01

    Ah benim de cok canim istedi bu kekten 🙂

    Reply

Leave a Reply

